måndag 5 mars 2018

Dag 8

På tal om Farmen. Mitt äventyr på Teneriffa är ju förstås också intressant som ett socialt experiment. Jag tror vi är ca 100 pers här totalt, hälften svenskar och hälften norrmän. Vi svenskar befattar oss inte med norrmännen eller tvärtom. Varför vet jag inte. Det bara är så. Ändå sitter vi vid vartannat matbord vid måltiderna. Aldrig blandade bord.

Vi prickisar har vissa schemalagda övningar och de andra grupperna har andra; typ MS-gänget och reumatikerna. Jag tror nog att banden är starkast mellan medlemmarna i de grupperna men en del folk söker sig till folk i andra grupper på fritiden.

Jag umgås mest med Linette och Precken även om det bandet har börjat lösas upp lite. När jag bestämt mig för vad jag vill ägna dagen åt så gör jag det oavsett vad de andra vill. Ibland sammanfaller det förstås och då skrattar vi och har roligt. Annars mår jag väldigt bra i min ensamhet.

Igår satte jag mig vid ett bord där det satt en kvinna jag tycker om. Hon är behaglig att prata med och har intressant livsåskådning. Jag tror hon har en ryggmärgsskada efter en olycka men jag vet inte riktigt. Alla har en intressant historia. När de berättar om när de märkte sina kroppsliga förändringar och hur deras liv förändrades.

Min roll i det hela då? Som vanligt vet nog de flesta här på anläggningen vem Eddie från Värmland är. En del tycker nog om mig medan andra bara tycker att jag är jobbig och för en massa väsen. Det är väl som det är var jag än kommer.

Idag fyller min älskade Felix 15 år. Jag gick runt ett litet varv bland några butiker och tittade planlöst efter någon present men det är inte lätt till en kille som vet prcis vad han vill ha och inte. Risken att köpa något som är helt fel är påtaglig. Jag vet inte hur jag ska göra men det löser sig nog.

Imorse hoppade jag över morgonpromenaden. De andra gick. Jag gick till sköterskan och tog ett blodsocker innan jag åt och det visade 5. Helt normalt. Jag lämnade också urinprov och när hon doppade en indikerande sticka i urinen visade det att det fanns lite bakterier i urinen men att hon skulle skicka provet vidare för odling. Hon ordinerade omedelbart penicillin och sa att jag inte skulle kunna sola under fyra dagar samtidigt som jag åt tabletterna. Då sa jag stopp. Jag är ju här för att sola. Då tittade hon på stickan igen och omprövade sitt beslut.
Jag skulle äta tranbärskapslar för att urinen ska bli sur och kanske avdöda bakterierna i blåsan på det sättet. Sedan får vi se vad odlingen visar. Det kanske tyvärr blir så att jag får avhålla mig från solande några dagar.

Efter frukost var det sittjumpa och efter det gick jag till apoteket och köpte kapslar och gick och solade. Det var en fruktansvärt varm dag och man kan inte ligga långa stunder innan man måste in i skuggan en stund. In i skuggan och svalka sig eller ner i poolen och sedan ut i solen igen. Efter lunch spelade vi badminton en stund innan vi höll på att få värmeslag. Jag blev rastlös. Jag orkade inte ligga mer i solen så jag gick ner och gjorde mitt gympass innan vattenjumpan.

Vattenjumpan var inställd så jag visade en kvinna från Jönköping hur man tar sig upp på berget bakom anläggningen. Jag följde henne en bit upp men sedan gick jag tillbaka. Därefter en dusch och sedan teoripass ”Kost och hälsa”. Det var ju så lagom roligt för den sämste när det gäller det ämnet.


Jag, Linette och Precken gick upp till livsmedelsbutiken och handlade lite innan middagen. Efter middagen gick jag en liten sväng på strandpromenaden och sedan var det musik-quis i matsalen. Efter den satt folk kvar och pratade men det blev så stimmigt så jag gick till rummet. Efter en stud gick jag tillbaka och såg ikapp två avsnitt av Farmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar