lördag 17 mars 2018

Dag 20

Vaknade flera gånger i natt av att kylskåpet brummade. Gick upp som vanligt och tog långpromenad själv. Därefter dusch och frukost. Jag la mig i solstol kl 9:30 trots att det var mulet. Linette och jag låg och pratade en stund och ca 10:30 kom solen fram bakom molnen. Det var växlande molnighet idag och det var ganska skönt. Solen fick aldrig riktigt tillfälle att tokbränna några längre stunder. Jag låg i solstolen hela dagen.

Idag blev jag ”utskriven” också. Lite jämförelser från när jag kom hit för tre veckor sedan och hur det ser ut idag. Jag har gått ner ca 2 kilo och midjemåttet har minskat med ca 1 cm. Inte mycket att skryta med och de mätte dessutom på olika sätt de båda gångerna. Jag har blivit av med 88% av min psoriasis enligt hudläkaren och jag är brunare än jag någonsin varit. Jag tror inte jag kan bli brunare än så här. Täckningsgrad av psoriasis anges i enheten Pasi. En Pasi är en fläck som motsvarar ens egen handflata. När jag kom hade jag Pasi 17 enligt samma hudläkare. Alltså 17 eddiehandflator. Idag hade jag Pasi 1.

Jag duschade igen på kvällen och packade min väska. Middagen såg värre ut än vanligt så jag gick ut och åt en pizza istället. Resten av gänget skulle ut och äta och satt redan på plats när jag kom. Restaurangen hette Sama sama och låg nära hotellet. Pizzan var jättegod.

Det här har varit en fantastisk vistelse på många sätt. Jag har lärt känna en handfull bra människor och jag känner mig mycket friskare på många olika sätt. Jag har gått långpromenader nästan varje dag och jag har lärt mig mycket om psoriasis och andra sjukdomar som mina nya vänner har. I jämförelse med MS och reumatiska sjukdomar är psoriasis ingenting. Det har känts bra att få jämföra sig med de som har det besvärligare i livet än jag själv.

Boendet har varit bra. I alla fall sedan min rumsgranne flyttade. En kackerlacka på rummet och en massa små myror som är så små att de knappt syns. Har jag ställt en urdrucken kafffekopp på rummet har det varit hundratals myror i den efter en timme.

Maten har tyvärr varit hemsk. Helt smaklös eller smakat illa. Som rått kött som hängt på mörning bland korna i ladugården. Det enda som gått att äta ordentligt har varit frukostarna.

Jag har sett mycket vackra växter och gröna papegojor har flugit över anläggningen varje dag. Turkduvor spatserar runt överallt och jag har sett några härfåglar. Inte så många ödlor tyvärr.

Jag vill hit igen. Jag vill hit varje år i resten av mitt liv.


Imorgon åker vi tidigt härifrån. Kl 06:00 ska väskan stå packad utanför rummet. 06:30 åker vi härifrån till flygplatsen och kl 9 lyfter planet mot Sverige. 15:50 svensk tid landar jag på Arlanda och är hemma i Kristinehamn ca kl 22. Då måste jag skotta fram bilen och åka till Maxi och handla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar